マスミのdiari-matahari


青年海外協力隊・青少年活動として2年間活動するマスミの徒然マレーシア日記♪まーまー。ぼちぼち。焦らず焦らず。そんなマレータイムで更新予定です。笑
by jjttppssjj

朝からムラサキ!!

Hari ini saya malan buah-buahan ini kali pertama.
今日はこの果物を始めて食べました。
Sangat ungu...
超ムラサキ・・・

e0193365_21523878.jpg

Dragon fruit...
saya tak tahu nama ini dengan bahasa malayu...!!!
マレー語で分からなかったー><

Setiap hari,kami semua makan buah-buahan banyak jenis.
毎日毎日、わたしたちはたくさんの種類の果物を食べます。
Di malaysia ada banyak sedap buah-buahan^^
マレーシアには美味しい果物がいっぱいー♪

Cerama hari ini,kami semua berdengar tentang ASEAN.
今日の講義で私たちはASEANについて聞きました。
Dalam cerama itu, saya rasa orang pelau diri-sendiri.
その講義の中で、私は自分自身が島の人だと感じた。
Kerana,negara Malaysia ada kerjasama dengan sekliling negara.
なぜなら、マレーシアは周囲の国と協力がある。
Negara-negara Eroph juga ada.
ヨーロッパの国々もある。
Contonya EU dan ASEAN...
例えばEUやASEANとか・・・
Tetapi,negara saya tak ada seperti itu.
だけど、私の国はそういうのは無い。
Kerana,sekliling negara saya ada laut sahaja.
なぜなら、わたしの国の周りは海だけだからね。


Kalau saya ada di Jepun lalu,saya tak tahu perasaan ini.
もしずっと日本にいたら,この感覚は知らなかった。
Isi cerama hari ini,bagi saya ada perasaan segar.
今日の講義の内容は私にとって新鮮な感覚だった。
[PR]

by jjttppssjj | 2010-01-12 22:12
<< てづくり。 bahasa Melayuの勉... >>